Serwis pogwarancyjny – co go odróżnia od zwykłego?

Użytkując elektroniczne sprzęty mobilne liczymy na to, że nowe urządzenie będzie służyło przez jak najdłuższy czas. Nowe smartfony i tablety objęte są ochroną gwarancyjną. Co jednak, jeśli urządzenie zacznie szwankować po wygaśnięciu okresu rękojmi? Z tego wpisu dowiesz się czym jest serwis pogwarancyjny.

Jak działa serwis pogwarancyjny

Nowe urządzenia mobilne objęte są ochroną gwarancyjną. Oznacza to, że w określonym w umowie okresie gwarant zapewnia, że wadliwy sprzęt, będzie: wymieniony na nowy, pozbawiony wad, naprawiony (serwis gwarancyjny) lub też że klient otrzyma zwrot pieniędzy. Umowa może uwzględniać także zapewnienie innych działań, które mają na celu wesprzeć działanie urządzenia, jak np. aktualizacja oprogramowania.

Serwis gwarancyjny obejmuje uszkodzenia fabryczne i te powstałe nie z winy użytkownika, w okresie wskazanym w umowie gwarancyjnej.

Serwis pogwarancyjny obejmuje z kolei sprzęt, którego okres gwarancyjny (rękojmia) już upłynął. Mowa tutaj o wykonywaniu wszelkich koniecznych napraw, które normalnie mieściłyby się w zakres ochrony gwarancyjnej, a także dodatkowych usług, które wykraczały poza nią. Ten rodzaj serwisowania umożliwia także odpłatne usuwanie szkód i usterek, które powstały w okresie obowiązywania gwarancji lub zostały zauważone dopiero po jej wygaśnięciu. Wóczas serwis może obejmować m.in: digagnostykę, naprawę czy wymianę podzespołów na nowe.

Serwis pogwarancyjny obejmuje uszkodzenia, które powstały z winy użytkownika lub zostały zauważone dopiero po wygaśnięciu umowy gwarancyjnej.

Naprawa uszkodzonego smartfona – serwis pogwarancyjny Apple, Samsung i Xiaomi

Decydując się na serwis pogwarancyjny trzeba także podjąć decyzję o tym gdzie zostanie on zrealizowany: w punkcie autoryzowanym czy też w innym serwisie GSM.

Najpopularniejsze obecnie na rynku marki, takie jak m.in. Apple sugerują, aby napraw dokonywać w ich własnych punktach. Na oficjalnej stronie supportu firmy czytamy, że serwis pogwarancyjny Apple można zlecić w jednym z autoryzowanych serwisów marki, w których stawki za naprawę są ujednolicone. Nieautoryzowane serwisy ustalają własny cennik. Autoryzowany serwis pogwarancyjny Samsung można znaleźć w przeszło setce lokacji, na terenie całej Polski. Ze względu jednak na popularność najchętniej wybieranych marek oraz dobrą dostępność elementów zamiennych dla ich urządzeń, serwis pogwarancyjny Xiaomi czy innych popularnych bez problemu można zlecić w wielu punktach GSM.

W ostatnich latach podejście do naprawy uszkodzonego sprzętu elektronicznego jest przedmiotem ożywionej debaty. Coraz więcej osób zamiast od razu wymieniać uszkodzone urządzenie na nowe, decyduje się przedtem udać się do serwisu. Najczęściej okazuje się, że serwis pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy i pozwala na przedłużenie funkcjonalności smartfona. Zdarzyć się może natomiast, że niektóre z usterek, jak np. rozległe uszkodzenie panelu dotykowego, okażą się nieopłacalne w naprawie.

Zanim więc niesprawne urządzenie wyląduje na dnie szuflady lub (co gorsza!) w śmieciach, warto udać się do serwisu GSM i poprosić o wycenę niezbędnych do wykonania napraw. Jeśli urządzenia nie można uratować należy zatroszczyć się o jego właściwą utylizację.